PLANTENWERKGROEP

Contactpersoon : Linde van der Burgh

E-mail: lindevanderburgh@gmail.com

waterdrieblad

Binnen de afdeling Noordwesthoek is (al sinds 1976!) een plantenwerkgroep actief. Met excursies, lezingen, cursussen en inventarisaties leren we samen planten herkennen en op naam te brengen aan de hand van bepaalde kenmerken. Regelmatig met de flora, maar ook vaak met de binnen de werkgroep aanwezige kennis: door samen in het veld naar bepaalde kenmerken te kijken, leer je waar je op moet letten en beklijft het vaak ook beter.

Woensdagavond-excursie In het ‘plantenseizoen’ (van april tot oktober) gaan we iedere woensdagavond het veld in. We bezoeken dan botanisch interessante gebieden in de omgeving van Steenwijk en proberen de voor ons onbekende planten met behulp van flora’s (plantenboeken) op naam te brengen.

In 2020 was de plantenwerkgroep voornemens om samen met de IVN speciale avondexcursies voor plantenliefhebbers te organiseren, die graag nog enige kennis willen opdoen in het herkennen van planten. Eens per maand wilden we tijdens een avondexcursie aandacht besteden aan het leren herkennen van een specifieke familie (zie programma verderop). Dit gaat in 2020/21 echter niet door, wegens maatregelen omtrent corona. Wanneer? Aantal woensdagavonden van april tot oktober (zie programma)

Hoe laat? 19:00 Waar? Aangegeven startpunt bij het excursieterrein (zie programma), meerijden wordt door de leden onderling geregeld Inventarisatie in de Wieden. Naast deze gebiedjes, die we puur voor ons plezier bezoeken, inventariseren we jaarlijks ook bepaalde stukken in De Wieden, eigendom van Natuurmonumenten, en deel uitmakend van het Nationaal Park Weerribben-Wieden. Natuurmonumenten gebruikt deze gegevens voor het beheer van dit prachtige gebied.

Winteractiviteiten

Woensdagavonden in het winterseizoen. In de wintermaanden komen we eens per maand bij elkaar en wordt een bepaald thema behandeld, dat verwant is aan onze plantenstudie. De inbreng is meestal van onze eigen leden en varieert van het herkennen van bomen in de winter tot een verdieping in de kruisbloemigen.

Wanneer? Oktober t/m april, december uitgezonderd, 1e woensdag van de maand Hoe laat? 19:30 Waar? De Klincke, Kerkstraat 16, Steenwijk

Meedoen? Iedereen met interesse in planten is welkom bij de werkgroep. Plantenkennis op voorhand is geen voorwaarde, al doende leert men. Ga een keer mee op excursie of bezoek één van onze winteravonden om de sfeer te proeven.  Heeft u vragen, wilt u informatie over de activiteiten of over de werkgroep? Neem dan contact op met de coördinator van de plantenwerkgroep, Linde van der Burgh (lindevanderburgh@gmail.com).